Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | English Version
Generale! Czas byś dołączył do naszej gildii!
Zarejestruj się i wygraj atrakcyjne nagrody »
 

COMMANDER: EUROPE AT WAR | INFORMACJE O GRZE:

Biblioteka Gier | Commander: Europe at War | screen okładki
kategoria: strategiczna - turowa | strategiczna (1 unit = 1 corps/army)
tematyka: II Wojna Światowa
producent: Slitherine
wydawca: Matrix Games
dystrybutor w PL: PLAY
data premiery: 2007-06-14
data wydania PL: 2007-12-18
tryb gry: single | play by e-mail | online |
rozsądne wymagania sprzętowe: Pentium 4 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 16 MB, 300 MB HDD, Windows 98/Me/2000/XP
wersja językowa: Biblioteka Gier | Commander: Europe at War | angielska wersja językowa Biblioteka Gier | Commander: Europe at War | polska wersja językowa

COMMANDER: EUROPE AT WAR | RECENZJA:

2008-01-10 | Czy faktycznie następca Panzer General ? | Ilość czytań: 5903
AUTOR: General_Depet

Dotychczas podchodziłem do tej gry z mieszanymi uczuciami. Jako wieloletni gracz Panzer General 2 miałem duże wątpliwości czy komentarze "Commander: Europe at War - następca popularnego PG" są prawdziwe. Dziś postanowiłem przekonać się na własnej skórze ile w tym haśle jest fikcji a ile prawdy...


Trochę logistyki...

Pierwsze miłe zaskoczenie spotkało mnie już w sklepie - gra dostępna jest dzięki wydawnictwu PLAY (podziękowania) w polskiej wersji językowej wliczając w to przetłumaczoną instrukcję po atrakcyjnie niskiej cenie - 10-20 zł. Niestety gra napisana jest całkowicie w JAVie przez co cieszyć się jej wszystkimi możliwościami mogą jedynie posiadacze naprawdę mocnych sprzętów (1 GB pamięci). Twórcy CEAW co prawda pomyśleli o słabszych komputerach umieszczając na początku gry wybór wydajności (niski lub wysoki); bądź co bądź jednak tak wysokie wymagania sprzętowe są trochę nie proporcjonalne do tego rodzaju gry.

Podstawy...

Teatr działań jest olbrzymi.
Commander: Europe at War stworzona została przez studia: Firepower Entertainment i Slitherine Software. Warto wspomnieć że w obsadzie tej ostatniej zasiada Johan Persson - znany specjalista gier strategiczno-turowych. Commander: Europe at War to typowa gra strategiczna - turowa rozgrywana na heksagonalnej mapie gdzie 1 jednostka stanowi korpus (szczególnie dla państw Osi) lub armię (dotyczy zwłaszcza ZSRR). Główna mapa przedstawia obszar całej Europy. Mapa wojenna składa się z 150 na 72 heksów, rozciągając się od Stanów Zjednoczonych Ameryki na zachodzie, do do ZSRR na wschodzie, oraz ze Skandynawii na północy do północnej Afryki na południu. W grze uczestniczą dwie strony ? Alianci i Państwa Osi. Alianci są rozbici na dwie frakcje, ZSRR i Aliantów zachodnich. Oś składa się z jednej frakcji. Każda frakcja ma przywódcę, dla Osi są to Niemcy, dla Zachodnich Alliantów jest to Wielka Brytania, a dla ZSSR to ZSRR. Frakcje są dzielone na państwa.

Ogólna sytuacja na froncie...

Commander: Europe at War oferuje 6 wielkich, nieliniowych kampanii które są jednocześnie punktami czasowymi (poszczególne lata 39-45) w przebiegu prawdziwych zdarzeń znanych z lekcji historii. Mamy więc okazję wziąć udział we wszystkich operacjach II wojny światowej wliczając w to: Wrzesień 39, plan Barbarossa, lądowanie w Normandii czy bitwę pancerną pod Kurskiem. Co ciekawe - w CEAW nie jesteśmy do końca zobligowani iść standardową ścieżką historii. W pewien sposób zaczynając grę przed rokiem 1940 możemy na przykład odwlec atak na Rosję wpierw lepiej przygotowując swoje zaplecze militarne. Autorzy gry poszli jeszcze dalej i umożliwiają nam prowadzenie wojny nawet po roku 45 ! Warunkiem zwycięstwa jest podbicie wszystkich państw (i frakcji) biorących udział w wojnie - warunkiem podbicia państwa jest zdobycie jego stolicy (Wielka Brytania i ZSRR mają po dwie).

Pierwsze starcie...

Zasady walki w Commander: Europe at War faktycznie do złudzenia przypominają te znane z Panzer General. Jednostkami lądowymi i morskimi możemy zaatakować wtedy gdy znajda się one w bezpośrednim kontakcie z wrogiem czytaj: na sąsiednim heksie. Pewnym odstępstwem od tej reguły są jednostki powietrzne które maja prawo ataku w promieniu całego swojego zasięgu z jednoczesnym powrotem po wykonaniu ataku do heksu macierzystego. Ograniczone są jednak tym ze mogą przemieszczać się jedynie do heksów kontrolowanych przez swoją stronę, a więc w przypadku dość głębokiego wyłomu w linii wroga może okazać się że nasze dywizje pancerne pozbawione zostaną wsparcia lotniczego.
1 | 2 | 3 | 4 | nastepna »

COMMANDER: EUROPE AT WAR | PODSUMOWANIE:

Wady:
- stanowczo zbyt małe zróżnicowanie rodzajów jednostek,
- brak akcji specjalnych,
- dowódcy - statyczny i mało znaczący dodatek
Zalety:
- prostota obsługi przy jednoczesnym zachowaniu podstaw strategii,
- nieliniowość rozgrywki i nieograniczone możliwości,
- wiele aspektów gospodarczych
Nasza ocena:
76%

COMMANDER: EUROPE AT WAR | KOMENTARZE NA FORUM: