Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | English Version
Generale! Czas byś dołączył do naszej gildii!
Zarejestruj się i wygraj atrakcyjne nagrody »
 

COMMANDER: EUROPE AT WAR | INFORMACJE O GRZE:

Biblioteka Gier | Commander: Europe at War | screen okładki
kategoria: strategiczna - turowa | strategiczna (1 unit = 1 corps/army)
tematyka: II Wojna Światowa
producent: Slitherine
wydawca: Matrix Games
dystrybutor w PL: PLAY
data premiery: 2007-06-14
data wydania PL: 2007-12-18
tryb gry: single | play by e-mail | online |
rozsądne wymagania sprzętowe: Pentium 4 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 16 MB, 300 MB HDD, Windows 98/Me/2000/XP
wersja językowa: Biblioteka Gier | Commander: Europe at War | angielska wersja językowa Biblioteka Gier | Commander: Europe at War | polska wersja językowa

COMMANDER: EUROPE AT WAR | RECENZJA:

2008-01-10 | Czy faktycznie następca Panzer General ? | Ilość czytań: 6958
AUTOR: General_Depet
Na osobną wzmiankę zasługują badania generalne czyli: przemysł, organizacja, radar - zwłaszcza ten pierwszy element odgrywa olbrzymią rolę w grze ponieważ zwiększa procent ropy i punktów procentowych otrzymywanych na turę a jak duże ma to znaczenie w grze napiszę w dalszej części recenzji Commander: Europe at War.

Skończyła się ropa, brakuje żołnierzy...klęska.
Kolejną ciekawą opcją w CEAW jest siła robocza. Twórcy gry sumiennie podeszli do sprawy gospodarki i wzięli pod uwagę fakt liczby potencjalnych rekrutów jakich możesz zaciągnąć do wojska. Kiedy tylko jednostka zostaje zakupiona albo jest wykorzystana w rezerwie, siła robocza zostaje zużyta. Siła robocza nie wyczerpuje się, ale im więcej rekrutujesz, tym gorszych rekrutów otrzymujesz.

Olbrzymią rolę pełni też wskaźnik posiadanej ilości ropy (choć tutaj istnieje możliwość wyłączenia tego elementu przed grą). Ropa jest generalnie zbierana przez frakcje, nie przez państwa. To oznacza, że na przykład niemiecka i włoska ropa należy zbiorczo do Osi, i jest używana przez wszystkie jednostki Osi. Każde państwo ma podstawową wartość produkcji ropy i dostaje trzy punkty ropy na każdy punkt produkcyjny generowany na polu naftowym dlatego tez tak ważne jest zdobycie/zabezpieczenie złóż ropy najlepiej w pozbawionym konfliktów rejonie świata. Wspomniane wcześniej badania produkcyjne mogą dodać parę dodatkowych punktów ropy na turę. Podsumowując w tej grze jak chyba w żadnej innej można odczuć jak dotkliwy jest brak paliwa zwłaszcza gdy zaczyna się grę od Ofensywy w Ardenach :).

Idąc dalej natrafimy w Commander: Europe at War na tkz. wysiłek wojenny. Wysiłek wojenny w procentach zależy od państwa, i generalnie zwiększa się w trakcie działań wojennych. Procent wysiłku wojennego (na który znów można wpłynąć poprzez badania) wpływa na PP (punkty procentowe) i produkcję wojenną.

Kasa państwa...

Podobnie jak w Panzer General tak i w Commander: Europe at War możemy kupować/rekrutować nowe jednostki, laboratoria za punkty prestiżu w tym przypadku będące punktami procentowymi. Państwo może rekrutować nowe jednostki i kupować laboratoria badawcze, jedynie wtedy gdy ma dosyć PP. Mimo to, naprawa, ruchy kolei, i załadunki towaru będą możliwe, jeżeli kraj ma więcej niż 0 PP, nawet jeśli jedna z nowo rozpoczętych akcji doprowadzi do deficytu budżetowego. PP są wiec chyba najważniejszą kwestią decydującą o naszym zwycięstwie lub porażce.

Nasi sztabowcy...

Zainwestować w dowódcę a może lepiej kupić nową piechotę ?
Bardzo atrakcyjną sprawą w Commander: Europe at Wardowódcy. Dowódcy są specjalnym typem jednostki. Muszą zawsze być razem z jednostką lądową, i nigdy samodzielnie nie mogą poruszać się po mapie. Dowódcy są umieszczani przy jednostce i mogą zostać cofnięci do banku rezerw lub innej jednostki, ale to kosztuje czas i PP. Slitherine zamieściło prawdziwych dowódców wraz z krótkimi notkami z ich życiorysu - znajdziemy więc takie wybitne postaci jak: Rommel, Manstein czy Montgomery. Niestety prócz tego że są i można ich przydzielić do zadań nic z tego prawie nie wynika...o ile w Panzer General dowódcy kilkakrotnie zwiększali jakość jednostki nadając jej specjalne zdolności o tyle w CEAW w najlepszym wypadku dowódca da nam premie +1 ataku lub obrony lądowej. Szkoda bo mógł to być ciekawy element a skończyło sie tak jak w przypadku ilości jednostek - na prostocie.
1 | 2 | 3 | 4 | nastepna »

COMMANDER: EUROPE AT WAR | PODSUMOWANIE:

Wady:
- stanowczo zbyt małe zróżnicowanie rodzajów jednostek,
- brak akcji specjalnych,
- dowódcy - statyczny i mało znaczący dodatek
Zalety:
- prostota obsługi przy jednoczesnym zachowaniu podstaw strategii,
- nieliniowość rozgrywki i nieograniczone możliwości,
- wiele aspektów gospodarczych
Nasza ocena:
76%

COMMANDER: EUROPE AT WAR | KOMENTARZE NA FORUM: