Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | Biblioteka Gier
Portal Gier Strategicznych | The Generals' Guild | English Version
Generale! Czas byś dołączył do naszej gildii!
Zarejestruj się i wygraj atrakcyjne nagrody »
 

EUROPA UNIVERSALIS: ROME | INFORMACJE O GRZE:

Biblioteka Gier | Europa Universalis: Rome | screen okładki
kategoria: strategiczna - rts | strategiczna
tematyka: Starożytność
producent: Paradox Development
wydawca: Paradox Interactive
dystrybutor w PL: Cenega Poland
data premiery: 2008-04-20
data wydania PL: 2008-06-11
tryb gry: single | online |
rozsądne wymagania sprzętowe: Pentium 4 2GHz, 512MB RAM, 128MB akcelerator 3D, Windows 2000/XP/Vista
wersja językowa: Biblioteka Gier | Europa Universalis: Rome | angielska wersja językowa

EUROPA UNIVERSALIS: ROME | RECENZJA:

2008-05-21 | Europa Universalis: Rome - rewelacyjna część rewelacyjnej serii ? | Ilość czytań: 9531
AUTOR: General_Depet

Wielkie i "nieskończenie" długie serie mają to do siebie że z czasem pojawia się jakieś słabsze ogniwo. Tak było w przypadku Total War (słabe dodatki do Rome) jak i Civilization (część 3) - nie inaczej jest z serią Europa Universalis - dlaczego ? Zaraz się przekonacie...


1. Wstęp

Europie Universalis: Rome jest strategiczną symulacją okresu starożytności gdy do rangi potęgi urastała Republika Rzymska. Autorzy proponują nam podróż do starożytności, w lata 280 p.n.e – 27 p.n.e., czyli od czasów Pierwszej Wojny Punickiej poprzez wchłonięcie państw greckich, podbój Galii aż do początku świetności Imperium Rzymskiego (już jako cesarstwa oczywiście). Charakter i przebieg rozgrywki praktycznie nie zmieniły się względem poprzednich części, tzn. kierujemy wybraną przez siebie frakcją, dbając o kulturę, religię, skarb państwa, jego siły zbrojne, rozwój naukowy czy kontakty dyplomatyczne. Zmieniły się tylko czasy. Tyle z grubsza...

2. Grzechy

Pierwszym "błędem" choć lepiej byłoby to nazwać "grzechem" Paradox Interactive było całkowite zrezygnowanie z rozgrywki opartej na formie historycznych eventów. Oczywiście rezygnacja z historycznych faktów na rzecz uniwersalnych wydarzeń losowych była podyktowana tym że wpływ losowych i ściśle ustalonych zdarzeń było o wiele łatwiej i szybciej zaprogramować. Fakt - inaczej gry nie ujrzelibyśmy dziś - mimo wszystko jednak szkoda że nie ma tutaj żadnych ważnych wydarzeń z czasów Republiki, tak w Rzymie, jak i poza nim. Dyplomatyczne balansowanie pomiędzy faktami polityki starożytnej byłoby na pewno ciekawsze i zabawniejsze.

Kolejnym nieporozumieniem jest dla mnie element polityki i dyplomacji w grze - czego jak czego ale braków w tym aspekcie się nie spodziewałem w nowym Europa Universalis...Pomijam fakt bardzo skromnie wyglądających opcji dyplomatycznych, problem jest w tym że nie bardzo jest z kim negocjować a nawet jak ktoś się trafi to podchodzi do tego tak jak "muszę" a nie "chcę". Ja rozumiem że we wczesnym okresie w czasie powstawania fundamentów prawdziwego państwa położenie polityczne Rzymu nie było najlepsze ale w grze odnosi się wrażenie że Rzym jest przez wszystkich dosłownie znienawidzony.

Skąpo wypada gospodarka i ekonomia...
Dyplomacja - do kogo tu zagadać?

Dziwią też opcje których nie udaje się wykorzystać np. teoretycznie można się dogadać ze słabszym przeciwnikiem. Pozwolić osiedlić się w którejś z prowincji, spłacić ich czy nawet stworzyć im z części naszych ziem odrębne państwo (oczywiście zależne od nas) - problem w tym że nikt się na to nie zgadza.

Jeśli chodzi o ekonomię to też jest biednie. Zakładanie szlaków handlowych jest dziecinnie proste i nic dalej nie trzeba analizować, decydować – raz ustanowiony szlak nie wymaga korekt ani nadzoru. Pozostaje manufaktura ale także tutaj widać jakąś szablonowość - wszystko sprowadza się do tego aby wybudować wszystkie struktury jakie są (a nie jest ich wiele) po nierealistycznie zaniżonych cenach. A propo funduszy - również mam wrażenie że jest tego za dużo i zbyt łatwo jest je zdobyć. Gospodarka została więc znacznie uproszczona - nie wiem czy to celowo aby przyciągnąć słabszych graczy czy z lenistwa... Pewnie to drugie :).
1 | 2 | 3 | nastepna »

EUROPA UNIVERSALIS: ROME | PODSUMOWANIE:

Wady:
- BŁĘDY i ZAKŁAMANIA !
- Niepotrzebne uproszczenie sektorów dyplomacji, ekonomii i gospodarki,
- Brak eventów historycznych
- Irytujące najazdy barbarzyńców
Zalety:
+ Trzymające w napięciu bitwy i zasady jakimi się rządzą,
+ Idee narodowe plus elementy religii,
+ Urealniona część technologiczna,
+ Wspaniała grafika
Nasza ocena:
81%

EUROPA UNIVERSALIS: ROME | KOMENTARZE NA FORUM: